Пређи на главни садржај

PRINCIPI EKONOMIJE - Instrumenti monetarne politike


INSTRUMENTI MONETARNE POLITIKE

Centralna banka jedina direktno emituje („štampa novac“) novac ali i bankarski sektor posredno utiče na stvaranje novca u opticaju (monetarna multiplikacija)davanjem pozajmica. Kada centralna banka donosi odluke o količini novca u opticaju mora imati u vidu kako će to uticati na celokupnu privredu. Centralna banka ima na raspolaganju niz instrumenata koje može koristiti ovo su neki od njih:
·         Operacije na otvorenom tržištu
·         Obavezne rezerve
·         Eskontna stopa
* Na sledećem linku možete pogledati opis instrumenata koje koristi NBS
Operacije na otvorenom tržištu
Vrše se tako što NBS kupuju i prodaju hartije od vrednosti (državne obveznice, blagajničke zapise i sl.). Mehanizam funkcioniše tako što ako CB proceni da je u opticaju veća količina novca od optimalne (što može dovesti do inflatornih pritisaka) tada će na tržištu prodavati hartije od vrednosti. Npr. banka „X“ kupuje HOV od CB, banka „X“ daje novac i dobija HOV, banka „X“ ima manje novca za svoje transakcije i tako se povlači iz opticaja povlači gotov novac. U suprotnom ako je u opticaju manje novca od optimalne količine onda će CB kupovati HOV i u opticaj izbaciti gotov novac.
Operacije na otvorenom tržištu centralne banke najčešće koriste jer tako imaju mogućnost da regulišu količinu novca u opticaju a da to ne zahteva promenu zakona ili bankarskih propisa.

Obavezne rezerve su propisi o minimalnoj količini rezervi koje poslovne banke moraju da drže u odnosu na depozite. To je deo (procenat ukupnih rezervi banaka (poslovnih banaka) koje one neće koristiti za pozajmica (taj novac neće bit u opticaju). To znači da ako CB poveća stopu obavezne rezerve (procnat koji banke moraju da „daju“ – deponuju kod CB) tada banke moraju da imaju veće obavezne rezerve kod CB i samim tim da manje novca mogu da koriste za plasmane kredita, a time se smanjuje i ponuda novca.
Ovu meru CB ređe koristi jer česte promene stope obavezne rezerve mogu da izazovu nestabilnost bankarskog sistema kome je potrebno vreme da se prilagodi promenama.  

Eskontna stopa je kamatna stopa na kredite koje centralna banka daje poslovnim bankama, koje one uzimaju kada su su im rezerve novca male u odnosu na obavezni nivo (to može da se desi kada klijent povuku veliku količinu depozita ili kada banke daju velike iznose kredita). Kada poslovne banke dobiju kredit od CB na raspolaganju imaju više novca, više rezervi koje mogu da plasiraju u obliku različitih kredita.
Ukoliko CB poveća eskontnu stopu poslovne banke će smanjiti tražnju za kreditima koje uzimaju od nje, biće smanjena količina novca kod banaka a samim tim i ponuda novca u privredi. Obrnuto ako centralna banka smanji eskontnu stopu poslovne banke će se više zaduživati kod CB, poslovne banke će imati vipe rezervi i veću mogućnost za odobravanje kredita, a samim tim dolazi do veće ponude novca u privredi.

Ponuda novca u privredi zavisi i od ponašanja stanovništva i privrednih subjekata, CB mora nekako da predvidi i njihovo ponašanje kako bi na vreme reagovala i primenila odgovarajući instrument monetarne politike. Zbog toga CB dnevno ili nedeljno sakuplja podatke od svih polovnih banaka i trenutnom nivou depozita i rezervi i na svaku promenu adekvatno reaguje kako bi ponudu novca održala na željenom nivou.


Pitanje za razmišljanje:

Trenutno smo u vanrednom stanju i to je specifična situacija na koju NBS treba da reaguje.
Da li je sada u opticaju veća ili manja količina novca u opticaju?
Kakva je pozicija banaka u ovoj situaciji?
Ovih dana čuli su se predlozi da država svakom punoletnom gađaninu dodeli 100 eura. Kako se to može odraziti na kolčinu novca u privredi? Da li taj dodatni novac u opticaju može da pokrene privredu po ukidanju vanredne situacije?


Коментари

Популарни постови са овог блога

MEĐUNARODNA ŠPEDICIJA - ŠPEDITERSKA DOKUMENTA

ŠPEDITERSKA DOKUMENTA - FIATA dokumenta Često se u logističkom poslovanju javljaju slučajevi kada se prevozni dokument ne koristi kao dokaz za naplatu robe ili je roba plativa pre njegovog ispostavljanja. Takoñe je često izražena potreba za izdavanjem jedinstvenog transportnog dokumenta koji bi pokrivao celokupan transport od pošiljaoca do primaoca. Na ove pojave na tržištu špediteri su veoma brzo I efikasno reagovali ispostavljajući dokumente koji razrešavaju ove situacije u korist nesmetanog odvijanja spoljnotrgovinskog prometa. U te svrhe se koriste špediterska dokumenta koja je izdao Meñunarodni savez špediterskih udruženja (FIATA savez). Postoji pet različitih špediterskih potvrda a to su: ·          FCR – špediterska potvrda ·          FCT – transportna potvrda ·          FBL – teretnica za kombinovani transport ·          FWR – skladišna potvrda ·          SDT – potvrda pošiljaoca za prevoz opasne robe ŠPEDITERSKA POTVRDA - FCR (Fonwarding agent certificate o

ПРЕДУЗЕТНИШТВО: Значај предузетништва

  ЗНАЧАЈ ПРЕДУЗЕТНИШТВА Посматра се из угла предузетника али и из угла читавог друштва. Предузетник као појединац покреће и иницира пословну активност, производи производе или ствара услуге и тежи да оствари добит. Средства која зарађује користи као средства за живот своје породице и и задовољавање сопствених потреба. Предузетник запошљава себе, а често и чланове своје породице. Део добити предузетник реинвестира у проширење постојећег или започињање новог посла, тиме се задовољава критеријум одрживог развоја у дужем периоду. Са личног становишта за предузетника је значајан и осећај задовољства послом и постигнутим резултатима, осећај самосталности и независности у послу. Нпр. предузетник себи одређује радно време, динамику и начин рада.   Предузетништво је значајно за развој читаве привреде и друштва. Предузетник осим што запошљава себе и чланове своје породице, ангажује и запошљава друге раднике и плаћа порезе и доприносе држави. *Приходе које држава остварује наплатом

ПРЕДУЗЕТНИШТВО - ПРЕДУЗЕТНИЧКА ИДЕЈА; МЕТОДЕ ПРИКУПЉАЊА ПРЕДУЗЕТНИЧКИХ ИДЕЈА

9/10 ПРЕДУЗЕТНИЧКА ИДЕЈА Предузетничка идеја је представа о нечему што желимо да радимо (производ или услуга) да би смо задовољили жеље потрошача (купаца) и остварили властите интересе (добит). Идеја треба да: 1. Поседује тржишне и финансијске потенцијале – да је исплатива 2. Одражава личност и интересе предузетника: - Шта знам? - Шта желим? - Шта објективно могу да урадим? Најчешћа грашка коју предузетници праве када отпочињу бизнис   јесте то што упорно покушавају да продају производе и услуге које они воле и желе и у чијем стварању уживају. То што за производе и услуге постоје купци није довољно за успех предузетничке идеје. Важно је узети у обзир понуду – КОНКУРЕНЦИЈУ Најрационалније је да предузетник открије шта то купци желе да купе, а конкуренти не могу да понуде. Успешан бизнис се може изградити у у областима у којима предузетник нема искуства и резултате и за која није везан образовањем. Ризик је тада већи али се може смањити проналажењем партнера, с