Пређи на главни садржај

PREDUZETNIŠTVO: Pojam i vrste troškova

Pojam i vrste troškova

U prethodnoj lekciji naučili ste da sastavite Bilans uspeha u kom su sa jedne strane suprostavljeni prihodi i rashodi sa druge strane. Rashode čine različite vrste troškova koje ste vi prikazali u vašim planskim bilansima uspeha.
Definicija pojma troška glasi: Trošak je novčani izraz utrošaka.
Utrošci su izraženi fizičkim jedinicama mere.  Npr. za proizvodnju jedne svečane haljine utrošili smo 3m tkanine, to je utrošak materijala. Ako je cena jednog metra tkanine npr. 2000,00 dinara – jedinična cena materijal, onda će trošak materijala za proizvodnju haljine biti 3*2000,00dinara=6000,00 dinara.
Pre nego što proizvod ili uslugu ponudite na tržištu potrebno je da formirate cenu po kojoj ćete proizvod ili uslugu nuditi kupcima i pri tome morate vodit računa da ta cena pokrije vaše troškove jer u suprotnom poslovaćete sa gubitkom (spominjali smo ranije neke od marketing strategija – penetracija tržišta npr. gde možete spustiti cenu ispod vaših troškova, ali dugoročno to nije rešenje za uspešno poslovanje). Zato se polazi od utvrđivanja cene koštanja po jedinici proizvoda jer je ona važna kao pokazatelj rentabilnosti i ekonomičnosti[1] poslovanja i konkurentske pozicije na tržištu.
Definicija: Cena koštanja po jedinisi proizvoda izračunava se tako što ukupne troškove podelimo brojem proizvedenih proizvoda.[2]
CK=T/Q,               CK – cena koštanja; T – ukupni troškovi; Q – količina proizvoda
Npr. za proizvodnju haljine niste potrošili samo tkaninu već morate uzeti u obzir i sve druge troškove koji su nastali da bi se haljina proizvela – električna energija, zarade i doprinosi zaposlenih, reklama i sl. Pretpostavićemo da su ukupni troškovi u toku jedne godine 5400000,00 dinara i da smo proizveli 1000 haljina.
CK haljine=5400000/1000=5400 dinara[3]
Fiksni i varijabilni troškovi
U ekonomskoj teoriji i praksi troškovi se razvrstavaju po više kriterijuma a mi ćemo troškove razvrstati po osnovnom kriterijumu a to je kako se menjaju sa promenom obima proizvodnje/pruženih usluga.
Ukupni fiksni troškovi se ne menjaju sa promenom obima proizvodnje/prodaje, npr bez obzira koliko haljina proizvedete vi ćete imati troškove upotrebe šivaćih mašina (šivaće mašine su osnovna sredstva i postepeno se troše duži niz godina) – trošak amortizacije. Ali po jedinici proizvoda fiksni troškovi se menjaju u zavisnosti od obima proizvodnje.
Npr. trošak amortizacije 2000,00 dinara godišnje – to je ukupan fiksni trošak. Ako ste sašili 5 halljina u toku godine fiksni trošak po jedinici proizvoda je 2000/5=400 dinara, a ako ste sašili 2000 haljina u toku godine fiksni trošak po jedinici proizvoda je 2000/2000=1
Varijabilni troškovi, obrnuto od fiksnih, u masi su varijabilni, a po jedinici proizvoda fiksni. Npr. trošak materijala – tkanine, se menja u zavisnosti koliko smo haljina proizveli. Ako smo proizveli 3 haljine koje se šilju od 3 metra tkanine gde 1m košta 2000,00 dinara, onda je ukupan trošak materijala 3haljine*3m*2000,00dinara*=18000,00 dinara – to su ukupni varijabilni troškovi. Za 5 haljina ukupni varijabilni troškovi bili bi 5*3*2000,00=30000,00 dinara. Zaključujemo da su varijabilni u zavisnosti od obima proizvodnje!
Ali se ne menjaju po jedinici proizvoda jer za jednu haljinu uvek treba 3m tkanine, a to je trošak od 3m*2000,00 dinara=6000,00 dinara.
Zaključak: Sa povećanjem obima proizvodnje fiksni troškovi po jedininici proizvoda opadaju, dok su varijabilni troškovi po jedinici proizvoda konstantni. Ukupni troškovi po jedinici proizvoda imaju opadajući trend sa porastom obima proizvodnje.
* Upravo na toj činjenici zasniva se Ekonomija obima.[4]




[1] Pitanje 1. Istraži: Definiši pojam ekonomičnosti i rentabilnosti
[2] Zadatak 2. Izračunajte cenu koštanja proizvoda ili usluge na kojima se zasniva vaša preduzetnička ideja
[3] Pitanje 3. Da li bi haljinu prodavali po toj ceni?
[4] Istažite: Šta je to ekonomija obima?

Коментари

Популарни постови са овог блога

ПРЕДУЗЕТНИШТВО: Значај предузетништва

  ЗНАЧАЈ ПРЕДУЗЕТНИШТВА Посматра се из угла предузетника али и из угла читавог друштва. Предузетник као појединац покреће и иницира пословну активност, производи производе или ствара услуге и тежи да оствари добит. Средства која зарађује користи као средства за живот своје породице и и задовољавање сопствених потреба. Предузетник запошљава себе, а често и чланове своје породице. Део добити предузетник реинвестира у проширење постојећег или започињање новог посла, тиме се задовољава критеријум одрживог развоја у дужем периоду. Са личног становишта за предузетника је значајан и осећај задовољства послом и постигнутим резултатима, осећај самосталности и независности у послу. Нпр. предузетник себи одређује радно време, динамику и начин рада.   Предузетништво је значајно за развој читаве привреде и друштва. Предузетник осим што запошљава себе и чланове своје породице, ангажује и запошљава друге раднике и плаћа порезе и доприносе држави. *Приходе које држава остварује ...

MEĐUNARODNA ŠPEDICIJA - ŠPEDITERSKA DOKUMENTA

ŠPEDITERSKA DOKUMENTA - FIATA dokumenta Često se u logističkom poslovanju javljaju slučajevi kada se prevozni dokument ne koristi kao dokaz za naplatu robe ili je roba plativa pre njegovog ispostavljanja. Takoñe je često izražena potreba za izdavanjem jedinstvenog transportnog dokumenta koji bi pokrivao celokupan transport od pošiljaoca do primaoca. Na ove pojave na tržištu špediteri su veoma brzo I efikasno reagovali ispostavljajući dokumente koji razrešavaju ove situacije u korist nesmetanog odvijanja spoljnotrgovinskog prometa. U te svrhe se koriste špediterska dokumenta koja je izdao Meñunarodni savez špediterskih udruženja (FIATA savez). Postoji pet različitih špediterskih potvrda a to su: ·          FCR – špediterska potvrda ·          FCT – transportna potvrda ·          FBL – teretnica za kombinovani transport ·      ...