Osnovni finansijski izveštaji - Bilans
stanja i Bilans uspeha
Biznis ideja se finansijski analizira kroz osnovne
finansijske izveštaje – Bilans stanja i Bilans uspeha. Ovi finansijski
izveštaji kasnije kada firma realizuje svoje posovanje služe za ocenu uspeha.
Vi sada radite na razradi vaše biznis ideje i potrebno je da sastavite planski
Bilans stanja I Bilans uspeha. Planski bilansi koristiće vam da sagledate moguće
prihode i rashode, kao I strukturu imovine vase buduće kompanije I načine
finansiranja.
Bilans stanja
U bilansu stanja prikazana je imovina u njenom pojavnom
obliku – AKTIVA i prema njenom poreklu – PASIVA
U prethodnom zadatku ste
sastavili dve tabele koje vam mogu pomoći da sastavite Bilans stanja. Prva
tabela je je prikaz nekih od stavki AKTIVE i u njoj ste naveli sve ono što vam
je neophodno da bi započeli poslovanje. U drugoj tabeli ste naveli na koji
način planirate da dođete do finansijskih sredstava – izvori finansiranja.
Napomena: Bilans stanja ima određenu zakonom i knjigovodstvenim
pravilima utvrđenu strukturu i nije isti dokument kao prethodni koji ste radili
za domaći. Prethodni domaći je služio za do da utvrdite koliko novca je
potrebno da obezbedite za početak
poslovanja i da pronađete investiture i osnova je da sastavite Bilans stanja.
Tako npr. stavka “Ulaganje
u poslovni prostor” iz prethodne tabele može biti preuzeta u Bilansu stanja
samo ako označava kupovinu, nasleđe ili neku drugi način da se dođe u posed
poslovnog prostora koji će biti vlasništvo firme. Ako ste planirali da poslovni
prostor uzmete u zakup onda to na upisujete u Bilans stanja već u Bilans uspeha
(kada ga budemo radili)
VAŽNO je da znate da aktiva i pasiva Bilansa stanja moraju
biti u ravnoteži, jednake su! Dakle
onoliko novca koliko ste prikazali u izvorima finansiranja (PASIVI) morate
“utrošiti”, prikazati šta planirate da nabavite od tog novca (AKTIVA)
Planski bilans stanja projektuje stanje sredstava i njihovih
izvora za određeni planski period. Vi ćete Bilas
stanja praviti na period od godinu dana.
BILANS
STANJA
|
|||
AKTIVA
|
|
PASIVA
|
|
OSNOVNA SREDSTVA
|
|
VLASNIČKI (SOPSTVENI) KAPITAL
|
|
Građevinski objekti i zemljište
|
|
POZAJMLJENI KAPITAL
|
|
Oprema
|
|
Dugoročne obaveze
|
|
Transportna sredstva
|
|
Kratkoročne obaveze
|
|
Nematerijalna imovina
|
|
- kratkoročni krediti
|
|
OBRTNA SREDSTVA
|
|
- dobavljači
|
|
Zalihe
|
|
|
|
Potraživanja od kupaca
|
|
|
|
Tekući račun
|
|
|
|
Gotovina
|
|
|
|
ukupna aktiva
|
|
ukupna pasiva
|
|
AKTIVA
Aktivu
čine osnovna i obrtna sredstva
OSNOVNA SREDSTVA
se
postepeno troše tokom više godina upotrebe. Njihov utrošak se zove
amortizacija.
Građevinski objekti su zgrade, hale, lokali,
zemljište i svi drugi građevinski objekti koji su u vlasništvu vaše firme.
Npr.
ako planirete da otvorite frizerski salon i planirate da počnete da radite u
sopstvenom stanu koji ćete preurediti u frizerski salon, procenite vrednost
takvog prostora i upišite u bilans u delu „Građevinski objekti i zemljište“.
Npr. vrednost stana 20 000 eura * 117 dinara=2 340 000;
Ukoliko
se npr. bavite poljoprivrednom proizvodnjom i imate voćnjak na 6 ari,
raspitajte se u porodice, na internetu ili kod poznanika koliko vredi i tu
vrednost upišite.
Oprema su mašine, alat i sl. U
frizerskom salonu bi to bila ogledala, makaze, fenovi za kosu i sl. To je
kompjuterska oprema, telefoni i sve drugo što ste planirali da koristite u
vašoj kompaniji.
Transportna sredstva su automobili, kamioni,
kombi vozila koja bi koristili za rad u vašoj firmi. Naprevite razliku između
vašek automobila i automobila koji koristi firma. Automobil koji je vlasništvo
firme može se koristiti samo u poslovne svrhe (za upotrebu takvog vozila piše
se putni nalog i o tome ćemo više pričati kasnije). Ako ste za poslovanje
predvideli neko transportno sredstvo njegovu vrednost upišite u ovom delu. Ako
se radi o polovnom vozilu raspitajte se koja je njegova vrednost na tržištu i
tu vrednost upišite.
Nematerijalna ulaganja se odnose na patente,
licence, recepture i tada se ta vrednst korišćenja ove ne materijalne imovine
upisuje.
OBRTNA SREDSTVA
potroše
se tokom jedne upotrebe.
Zalihe su:
1.
zalihe materijala i sirovina koje ćete koristiti za proizvodnju i pružanje
usluga. Tako npr. u frizerskom salonu to su zalihe farbi za kosu, šampona,
balzama i sl. Kada ofarbate mušteriju potrošićete celu farbu (i u knjigovodstvu
se to knjiži kao Trošak materijala a o pome više kada budemo radili Bilans
uspeha).
U
laboratoriji to su zalihe reagenasa, alkohola, joda i sl.
2.
u zalihe spadaju i zalihe nedovršene proizvodnje (time se nećemo baviti).
3.
zalihe gotovih proizvoda su proizvodi koji su završeni ali nisu prodati. Npr.
proizvodite sokove i napravili ste 1000 litara koji se nalaze u skladištu i
čekaju da budu prodati. Pošto se Bilans stanja pravi za period od godinu dana nešto
od tih sokova ćete prodati a nešto ostaje u skladištu. Sve dok je u skladištu
to su zalihe gotovih proizvoda. Kada proizvode prodate a niste ih naplatili oni
postaju Potraživanja od kupaca.
Potraživanja od kupaca
nastaju
kada ste proizvode ili usluge isporučili a niste ih naplatili. Npr. u vašoj laboratoriji
radili ste analize krvne slike za zaposlene firme „X“, rezultati su gotovi i
polali ste ih mailom, ali vam firma „X“ nije platila. Tada u Bilansu stanja
popunjavate ovaj deo.
Nekada
se ova stavka naziva „Kupci“
Kada
vam kupci plate vašu robu ili usluge oni to mogu uradit gotovinski ili
bezgotovinski.
Tekući račun
označava
količinu novca na vašem tekućem računu. Na tekući račun se slivaju bezgotovinska
plaćanja vaših kupaca, ali i novac koji ste dobili putem kredita, investitora i
sl.
Gotovina
je
keš, novčanice i metalni novac. Danas se većina transakcija u poslovanju
preduzeća vrši bezgotovinski, ali mali biznis je i dalje često vezan za
poslovanje sa gotovinim. Ukoliko smatrate da je za vaš biznis bitno da
raspolažete gotovinom popunite ovu stavku. Ovde ćete pisati i ako ste npr.
dobili gotovinu od porodice za početek poslovanja.
PASIVA
VLASNIČKI (SOPSTVENI) KAPITAL
su
vaša sopstvena sredstra. Novac za koji nemate obavezu da ga vretite, pa to može
biti i novac i od porodice ili prijatelja, ali i od drugih investitora.
POZAJMLJENI KAPITAL
je
novac koji ste pozajmili od banaka, drugih preduzeća, fondova i sl. Ovaj novac
morate da vratite. U ovom odnosu vi ste dužnik, a druga strana je poverilac.
Najčešći način pozejmljivanja novca je putem kredita.
Dugoročne obaveze
nastaju
kada novac pozajmite na rok duži od godinu dana. Takvim kreditima se
finansiraju osnovna sredstva i to mogu biti različite vrste bankarskih kredita
kojima se nabavlja oprema, kupije ili gradi poslovni prostor i sl.
Kratkoročne obaveze
nastaju
zaduživanjem preduzeća na rok do godinu dana. Ovde najčešće spadaju:
1. Kratkoročni bankarski krediti kojima se
finansira nabavka obrtnih sredstava, materijala, sirovina, (nekada plate
zaposlenih ako npr. naši kupci ne izmire obaveze na vreme i pa trenutno nemamo
novca da izirimo obaveze prema radnicima ili neke druge kratkoročne obaveze –
nelikvidni smo). Ovi krediti imaju rok otplate do godinu dana.
2. Dobavljači – stavka u bilansu koje
nastaje ako smo nabavili robu kod dobavljača a nismo je platili. Ovakvo
zaduživanje ranije smo spominjali kao mogući način finansiranja preduzetničke
ideje. Npr. otvarate apoteku i kod veleprodaje lekova ste nabavili lekove i
napravili takav dogovor da ćete platiti kada prodate zalihe.
Zadatak:
Pročitajte
lekciju, kroz lekciju je opisan i vaš zadatak da napravite Planski Bilans
stanja za vašu preduzetničku ideju. Koristite tabelu.
BILANS
STANJA
|
|||
AKTIVA
|
|
PASIVA
|
|
OSNOVNA SREDSTVA
|
|
VLASNIČKI (SOPSTVENI) KAPITAL
|
|
Građevinski objekti i zemljište
|
|
POZAJMLJENI KAPITAL
|
|
Oprema
|
|
Dugoročne obaveze
|
|
Transportna sredstva
|
|
Kratkoročne obaveze
|
|
Nematerijalna imovina
|
|
- kratkoročni krediti
|
|
OBRTNA SREDSTVA
|
|
- dobavljači
|
|
Zalihe
|
|
|
|
Potraživanja od kupaca
|
|
|
|
Tekući račun
|
|
|
|
Gotovina
|
|
|
|
ukupna aktiva
|
|
ukupna pasiva
|
|
Коментари
Постави коментар