Пређи на главни садржај

PREDUZETNIŠTVO - Osnovni finansijski izveštaji - Bilans stanja i Bilans uspeha


Osnovni finansijski izveštaji - Bilans stanja i Bilans uspeha


Biznis ideja se finansijski analizira kroz osnovne finansijske izveštaje – Bilans stanja i Bilans uspeha. Ovi finansijski izveštaji kasnije kada firma realizuje svoje posovanje služe za ocenu uspeha. Vi sada radite na razradi vaše biznis ideje i potrebno je da sastavite planski Bilans stanja I Bilans uspeha. Planski bilansi koristiće vam da sagledate moguće prihode i rashode, kao I strukturu imovine vase buduće kompanije I načine finansiranja.

Bilans stanja
U bilansu stanja prikazana je imovina u njenom pojavnom obliku – AKTIVA i prema njenom poreklu – PASIVA
U prethodnom zadatku ste sastavili dve tabele koje vam mogu pomoći da sastavite Bilans stanja. Prva tabela je je prikaz nekih od stavki AKTIVE i u njoj ste naveli sve ono što vam je neophodno da bi započeli poslovanje. U drugoj tabeli ste naveli na koji način planirate da dođete do finansijskih sredstava – izvori finansiranja.
Napomena: Bilans stanja ima određenu zakonom i knjigovodstvenim pravilima utvrđenu strukturu i nije isti dokument kao prethodni koji ste radili za domaći. Prethodni domaći je služio za do da utvrdite koliko novca je potrebno da obezbedite  za početak poslovanja i da pronađete investiture i osnova je da sastavite Bilans stanja.
Tako npr. stavka “Ulaganje u poslovni prostor” iz prethodne tabele može biti preuzeta u Bilansu stanja samo ako označava kupovinu, nasleđe ili neku drugi način da se dođe u posed poslovnog prostora koji će biti vlasništvo firme. Ako ste planirali da poslovni prostor uzmete u zakup onda to na upisujete u Bilans stanja već u Bilans uspeha (kada ga budemo radili)

VAŽNO je da znate da aktiva i pasiva Bilansa stanja moraju biti u ravnoteži, jednake su! Dakle onoliko novca koliko ste prikazali u izvorima finansiranja (PASIVI) morate “utrošiti”, prikazati šta planirate da nabavite od tog novca (AKTIVA)
Planski bilans stanja projektuje stanje sredstava i njihovih izvora za određeni planski period. Vi ćete Bilas stanja praviti na period od godinu dana.

BILANS STANJA
AKTIVA

PASIVA

OSNOVNA SREDSTVA

VLASNIČKI (SOPSTVENI) KAPITAL

Građevinski objekti i zemljište

POZAJMLJENI KAPITAL

Oprema

Dugoročne obaveze

Transportna sredstva

Kratkoročne obaveze

Nematerijalna imovina

     - kratkoročni krediti

OBRTNA SREDSTVA

     - dobavljači

Zalihe



Potraživanja od kupaca



Tekući račun



Gotovina



ukupna aktiva

ukupna pasiva


AKTIVA
Aktivu čine osnovna i obrtna sredstva
OSNOVNA SREDSTVA
se postepeno troše tokom više godina upotrebe. Njihov utrošak se zove amortizacija.
Građevinski objekti su zgrade, hale, lokali, zemljište i svi drugi građevinski objekti koji su u vlasništvu vaše firme.
Npr. ako planirete da otvorite frizerski salon i planirate da počnete da radite u sopstvenom stanu koji ćete preurediti u frizerski salon, procenite vrednost takvog prostora i upišite u bilans u delu „Građevinski objekti i zemljište“. Npr. vrednost stana 20 000 eura * 117 dinara=2 340 000;
Ukoliko se npr. bavite poljoprivrednom proizvodnjom i imate voćnjak na 6 ari, raspitajte se u porodice, na internetu ili kod poznanika koliko vredi i tu vrednost upišite.  
Oprema su mašine, alat i sl. U frizerskom salonu bi to bila ogledala, makaze, fenovi za kosu i sl. To je kompjuterska oprema, telefoni i sve drugo što ste planirali da koristite u vašoj kompaniji.
Transportna sredstva su automobili, kamioni, kombi vozila koja bi koristili za rad u vašoj firmi. Naprevite razliku između vašek automobila i automobila koji koristi firma. Automobil koji je vlasništvo firme može se koristiti samo u poslovne svrhe (za upotrebu takvog vozila piše se putni nalog i o tome ćemo više pričati kasnije). Ako ste za poslovanje predvideli neko transportno sredstvo njegovu vrednost upišite u ovom delu. Ako se radi o polovnom vozilu raspitajte se koja je njegova vrednost na tržištu i tu vrednost upišite.
Nematerijalna ulaganja se odnose na patente, licence, recepture i tada se ta vrednst korišćenja ove ne materijalne imovine upisuje.
OBRTNA SREDSTVA
potroše se tokom jedne upotrebe.
Zalihe su:
1. zalihe materijala i sirovina koje ćete koristiti za proizvodnju i pružanje usluga. Tako npr. u frizerskom salonu to su zalihe farbi za kosu, šampona, balzama i sl. Kada ofarbate mušteriju potrošićete celu farbu (i u knjigovodstvu se to knjiži kao Trošak materijala a o pome više kada budemo radili Bilans uspeha).
U laboratoriji to su zalihe reagenasa, alkohola, joda i sl.
2. u zalihe spadaju i zalihe nedovršene proizvodnje (time se nećemo baviti).
3. zalihe gotovih proizvoda su proizvodi koji su završeni ali nisu prodati. Npr. proizvodite sokove i napravili ste 1000 litara koji se nalaze u skladištu i čekaju da budu prodati. Pošto se Bilans stanja pravi za period od godinu dana nešto od tih sokova ćete prodati a nešto ostaje u skladištu. Sve dok je u skladištu to su zalihe gotovih proizvoda. Kada proizvode prodate a niste ih naplatili oni postaju Potraživanja od kupaca.
Potraživanja od kupaca
nastaju kada ste proizvode ili usluge isporučili a niste ih naplatili. Npr. u vašoj laboratoriji radili ste analize krvne slike za zaposlene firme „X“, rezultati su gotovi i polali ste ih mailom, ali vam firma „X“ nije platila. Tada u Bilansu stanja popunjavate ovaj deo.
Nekada se ova stavka naziva „Kupci“
Kada vam kupci plate vašu robu ili usluge oni to mogu uradit gotovinski ili bezgotovinski.
Tekući račun
označava količinu novca na vašem tekućem računu. Na tekući račun se slivaju bezgotovinska plaćanja vaših kupaca, ali i novac koji ste dobili putem kredita, investitora i sl.
Gotovina
je keš, novčanice i metalni novac. Danas se većina transakcija u poslovanju preduzeća vrši bezgotovinski, ali mali biznis je i dalje često vezan za poslovanje sa gotovinim. Ukoliko smatrate da je za vaš biznis bitno da raspolažete gotovinom popunite ovu stavku. Ovde ćete pisati i ako ste npr. dobili gotovinu od porodice za početek poslovanja.

PASIVA
VLASNIČKI (SOPSTVENI) KAPITAL
su vaša sopstvena sredstra. Novac za koji nemate obavezu da ga vretite, pa to može biti i novac i od porodice ili prijatelja, ali i od drugih investitora.
POZAJMLJENI KAPITAL
je novac koji ste pozajmili od banaka, drugih preduzeća, fondova i sl. Ovaj novac morate da vratite. U ovom odnosu vi ste dužnik, a druga strana je poverilac. Najčešći način pozejmljivanja novca je putem kredita.
Dugoročne obaveze
nastaju kada novac pozajmite na rok duži od godinu dana. Takvim kreditima se finansiraju osnovna sredstva i to mogu biti različite vrste bankarskih kredita kojima se nabavlja oprema, kupije ili gradi poslovni prostor i sl.
Kratkoročne obaveze
nastaju zaduživanjem preduzeća na rok do godinu dana. Ovde najčešće spadaju:
1. Kratkoročni bankarski krediti kojima se finansira nabavka obrtnih sredstava, materijala, sirovina, (nekada plate zaposlenih ako npr. naši kupci ne izmire obaveze na vreme i pa trenutno nemamo novca da izirimo obaveze prema radnicima ili neke druge kratkoročne obaveze – nelikvidni smo). Ovi krediti imaju rok otplate do godinu dana.
2. Dobavljači – stavka u bilansu koje nastaje ako smo nabavili robu kod dobavljača a nismo je platili. Ovakvo zaduživanje ranije smo spominjali kao mogući način finansiranja preduzetničke ideje. Npr. otvarate apoteku i kod veleprodaje lekova ste nabavili lekove i napravili takav dogovor da ćete platiti kada prodate zalihe.

Zadatak:
Pročitajte lekciju, kroz lekciju je opisan i vaš zadatak da napravite Planski Bilans stanja za vašu preduzetničku ideju. Koristite tabelu.
BILANS STANJA
AKTIVA

PASIVA

OSNOVNA SREDSTVA

VLASNIČKI (SOPSTVENI) KAPITAL

Građevinski objekti i zemljište

POZAJMLJENI KAPITAL

Oprema

Dugoročne obaveze

Transportna sredstva

Kratkoročne obaveze

Nematerijalna imovina

     - kratkoročni krediti

OBRTNA SREDSTVA

     - dobavljači

Zalihe



Potraživanja od kupaca



Tekući račun



Gotovina



ukupna aktiva

ukupna pasiva


Коментари

Популарни постови са овог блога

ПРЕДУЗЕТНИШТВО: Значај предузетништва

  ЗНАЧАЈ ПРЕДУЗЕТНИШТВА Посматра се из угла предузетника али и из угла читавог друштва. Предузетник као појединац покреће и иницира пословну активност, производи производе или ствара услуге и тежи да оствари добит. Средства која зарађује користи као средства за живот своје породице и и задовољавање сопствених потреба. Предузетник запошљава себе, а често и чланове своје породице. Део добити предузетник реинвестира у проширење постојећег или започињање новог посла, тиме се задовољава критеријум одрживог развоја у дужем периоду. Са личног становишта за предузетника је значајан и осећај задовољства послом и постигнутим резултатима, осећај самосталности и независности у послу. Нпр. предузетник себи одређује радно време, динамику и начин рада.   Предузетништво је значајно за развој читаве привреде и друштва. Предузетник осим што запошљава себе и чланове своје породице, ангажује и запошљава друге раднике и плаћа порезе и доприносе држави. *Приходе које држава остварује ...

MEĐUNARODNA ŠPEDICIJA - ŠPEDITERSKA DOKUMENTA

ŠPEDITERSKA DOKUMENTA - FIATA dokumenta Često se u logističkom poslovanju javljaju slučajevi kada se prevozni dokument ne koristi kao dokaz za naplatu robe ili je roba plativa pre njegovog ispostavljanja. Takoñe je često izražena potreba za izdavanjem jedinstvenog transportnog dokumenta koji bi pokrivao celokupan transport od pošiljaoca do primaoca. Na ove pojave na tržištu špediteri su veoma brzo I efikasno reagovali ispostavljajući dokumente koji razrešavaju ove situacije u korist nesmetanog odvijanja spoljnotrgovinskog prometa. U te svrhe se koriste špediterska dokumenta koja je izdao Meñunarodni savez špediterskih udruženja (FIATA savez). Postoji pet različitih špediterskih potvrda a to su: ·          FCR – špediterska potvrda ·          FCT – transportna potvrda ·          FBL – teretnica za kombinovani transport ·      ...

PREDUZETNIŠTVO: Pojam i vrste troškova

Pojam i vrste troškova U prethodnoj lekciji naučili ste da sastavite Bilans uspeha u kom su sa jedne strane suprostavljeni prihodi i rashodi sa druge strane. Rashode čine različite vrste troškova koje ste vi prikazali u vašim planskim bilansima uspeha. Definicija pojma troška glasi: Trošak je novčani izraz utrošaka. Utrošci su izraženi fizičkim jedinicama mere.   Npr. za proizvodnju jedne svečane haljine utrošili smo 3m tkanine, to je utrošak materijala. Ako je cena jednog metra tkanine npr. 2000,00 dinara – jedinična cena materijal, onda će trošak materijala za proizvodnju haljine biti 3*2000,00dinara=6000,00 dinara. Pre nego što proizvod ili uslugu ponudite na tržištu potrebno je da formirate cenu po kojoj ćete proizvod ili uslugu nuditi kupcima i pri tome morate vodit računa da ta cena pokrije vaše troškove jer u suprotnom poslovaćete sa gubitkom (spominjali smo ranije neke od marketing strategija – penetracija tržišta npr. gde možete spustiti cenu ispod vaših trošk...