Пређи на главни садржај

Principi ekonomije Efekti inflacije


U nastavku je nova lekcija, a pitanja u vezi sa lekcijom su u fusnotama. Istražite, razmislite i odgovorite.

Efekti inflacije

Inflacija utiče na sve svere privrede i društva dovodeći ih u stanje neizvesosti. Vrednost novca se menja, smanjuje se. Realna vrednost novca meri se količinom dobara i usluga koje mogu da se kupe za jednu novčanu jedinicu. Kako u inflaciji cene rastu to znači da se realna vrednost novca smanjuje. Tako, npr. ako za 200 dinara možete kupiti 2 čokolade. Ukoliko se poveća cena čokolade na 200 dinara, onda možete kupiti samo jednu čokoladu za novčanicu od 200 dinara. Lako je zaključiti da se realna vrednost dinara smanjila. Dakle, kada opšti niv cena raste, vrednost novca se smanjuje.
Realna vrednost novca naziva se i kupovna snaga novca.
Inflacija ne mora uvek da bude problem! Nekada monetarne vlasti merama ekonomske politike podstiču inflaciju da bi pokrenuli privredu i to tako što rast cena pojedinih dobara potstiče njihove proizvođače da ih proizvode, a veća količina novca koja je u opticaju kod stanovništva povećavaće njihovu tražnju. Naravno takva situacija se mora kontrolisati jer može da izmakne kontroli i da izazove značajne poremećaje[1].
Kada se cene i nominalni dohodak domaćinstva ili pojedinca povećavaju za isti procenat (istom brzinom), inflacija ne predstavlja problem. To znači da ako se cene roba i usluga povećavaju npr za 10% prosečno godišnje i vaša zarada se povećava za 10% prosečno godišnje, poećanje cena vam neće biti problem[2]. Inflacija[3] pogađa ona domaćinstva čiji dohodak ne može da prati porast cena dobara i usluga koje oni kupuju.
Razlikuju se očekivana i neočekivana inflacija. Očekivana inflacija se uzima u obzir kada se novac plasira, recimo banka daj ekredit u dinarima i ako očekuje da će godišnja inflacija biti 5% ona će taj procenat ugraditi u ono što dužnik treba da vrati. Neočekivana inflacija pogoduje dužnicima jer npr ako su pozajmili 1 000 000 dinara na godinu dana, inflacija je 10% to znači da je realna vrednost njihovog duga posle godinu dana manja za 10%. Ove činjenice su bitne da se objasni realna i nominalna kamatna stopa. Nominalna kamatna stopa obuhvata efekte inflacije. Realna kamatna stopa je nominalna kamatna stopa umanjena za stopu inflacije.
Npr. ako si stavio novac u banku na štednju (depozit u banci) uz kamatnu stopu od 8% godišnje a stopa inflacije je 5%, realna kamatna stopa je 3%.
realna kamatna stopa = nominalna kamatna stopa – stopa inflacije
Neočekivanio visoka inflacija pogađa zajmodavce i donosi korist zajoprimcima jer smanjuje realne kamatne stope[4]



[1] Šta mislite da li bi mere kojima bi se u opticaj pustila veća količina novca u opticaj mogla da pokrene našu privredu? Da li bi imali poverenja u takve mere?
[2] Kako bi na vaš životni standard uticala činjenica da se cena struje povećala za 10%, cena goriva za 20%, cena hrane za 20%, a poslovadac je doneo odluku da vam smanji platu za 10%? Da li bi vas pogodila inflacija ako je rast cena isti a vaša plata se povećala 5%? Ne morate matematički obračunavati, već popričajte sa porodicom kako bi takva situacija uticala na vaš životni standard.
[3] Pronađi na internetu koliko iznosi godišnja stopa inflacije u Srbiji za 2019. godinu
[4] Pronađi na internetu primere realne i nominalne kamatne stope na kredite koje daju banke u Srbiji.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ПРЕДУЗЕТНИШТВО: Значај предузетништва

  ЗНАЧАЈ ПРЕДУЗЕТНИШТВА Посматра се из угла предузетника али и из угла читавог друштва. Предузетник као појединац покреће и иницира пословну активност, производи производе или ствара услуге и тежи да оствари добит. Средства која зарађује користи као средства за живот своје породице и и задовољавање сопствених потреба. Предузетник запошљава себе, а често и чланове своје породице. Део добити предузетник реинвестира у проширење постојећег или започињање новог посла, тиме се задовољава критеријум одрживог развоја у дужем периоду. Са личног становишта за предузетника је значајан и осећај задовољства послом и постигнутим резултатима, осећај самосталности и независности у послу. Нпр. предузетник себи одређује радно време, динамику и начин рада.   Предузетништво је значајно за развој читаве привреде и друштва. Предузетник осим што запошљава себе и чланове своје породице, ангажује и запошљава друге раднике и плаћа порезе и доприносе држави. *Приходе које држава остварује ...

MEĐUNARODNA ŠPEDICIJA - ŠPEDITERSKA DOKUMENTA

ŠPEDITERSKA DOKUMENTA - FIATA dokumenta Često se u logističkom poslovanju javljaju slučajevi kada se prevozni dokument ne koristi kao dokaz za naplatu robe ili je roba plativa pre njegovog ispostavljanja. Takoñe je često izražena potreba za izdavanjem jedinstvenog transportnog dokumenta koji bi pokrivao celokupan transport od pošiljaoca do primaoca. Na ove pojave na tržištu špediteri su veoma brzo I efikasno reagovali ispostavljajući dokumente koji razrešavaju ove situacije u korist nesmetanog odvijanja spoljnotrgovinskog prometa. U te svrhe se koriste špediterska dokumenta koja je izdao Meñunarodni savez špediterskih udruženja (FIATA savez). Postoji pet različitih špediterskih potvrda a to su: ·          FCR – špediterska potvrda ·          FCT – transportna potvrda ·          FBL – teretnica za kombinovani transport ·      ...

POJAM PREZENTACIJE I SLAJDA

POJAM PREZENTACIJE I SLAJDA Microsoft PowerPoint je alat za izradu prezentacija. Namenjen je izradi interaktivnih slajd–prezentacija. Glavni rezultat rada PowerPoint-a je datoteka čijim pokretanjem se prikazuje niz slajdova koji se smenjuju. Sadržaj prezentacije čine tekst, slike, tabele, grafikoni, multimedijalni efekti. Kada se otvori program uobičajeni pogled je Normal View. Centralni deo zauzima pojedinačni slajd na kome se trenutno radi.  Prezentacija se koristi za:  Efikasno prenošenje ideja ka gledaocima.   Reklamni materijali koji se publikuju na izložbama, sajamskim štandovima (sadržaj se automatski “vrti u krug”) Podrška živom izlaganju govornika - govornik sam smenjuje slajdove dok govori, kako bi uz pomoć slike bolje ilustrovao svoje ideje U svakoj prezentaciji iza činjenica i podataka koje saopštavate, Vi otkrivate i Vas same, kao i Vaš odnos prema onima koji Vas slušaju i prate Vaše izlaganje. Faze izrade prezentacije su: -  ...